نوشته شده توسط : هاتف
اگر فردی می‌خواهد با روزه‌داری وزن کم کند، باید به اندازه غذا بخورد و تا جای ممکن فعالیت فیزیکی داشته باشد.

 

روزه

 

بعضی روزه‌داران می‌گویند در پایان ماه رمضان، چاق می‌شوند! وقتی روزه می‌گیریم، معمولاً انرژی دریافتی بر انرژی مصرفی غالب می‌شود. معمولاً میزان فعالیت فیزیکی افراد در ماه رمضان کمتر و استراحت و خواب بیشتر می‌شود. 

از سوی دیگر، بعد از آنکه چند روز روزه می‌گیریم، سوخت‌وساز بدن پایین می‌آید و وزن افزایش پیدا می‌کند.

از طرفی در ماه رمضان از آنجا که فرصت کمتری برای خوردن داریم، بسیاری از ما در مقایسه با روزهای عادی از افطار تا سحر با ولع بیشتری غذا می‌خوریم.

برخی از غذاهای مخصوص این ماه مثل حلیم، زولبیا و بامیه نیز انرژی بالایی دارند، بنابراین اگر فردی می‌خواهد با روزه‌داری وزن کم کند، باید به اندازه غذا بخورد و تا جای ممکن فعالیت فیزیکی داشته باشد.

برخی افراد می‌گویند روزه نمی‌گیرند چون ضعف می‌کنند اما دلیل ضعف، کم خوردن نیست و کم آبی بیشتر باعث ضعف می‌شود. امسال ماه رمضان با روزهای بلند تابستان، همزمان شده و طبیعی است که اگر در فاصله افطار تا سحر به اندازه کافی آب یا سایر مایعات نوشیده نشود، بدن دچار کم آبی می‌شود و ضعف می‌کنیم. در ضمن، بسیاری از افراد چون فاصله افطار تا سحر کوتاه است، ساعت 12-11 شب شام می‌خورند و دیگر برای سحری خوردن بلند نمی‌شوند و این فاصله طولانی غذا خوردن تا افطار روز بعد خود باعث افت قندخون می‌شود و افت قند عامل ضعف در طول روز است. اگر کسی کم وزن اما سالم است، می‌تواند با برنامه‌ریزی درست، دریافت غذایی خود را بین ساعت‌های افطار تا سحر بالا ببرد و روزه بگیرد.

ریزه خواری ممنوع!

برخی افراد به صورت مرتب در یخچال را باز می‌کنند و چیزی برمی‌دارند این خود باعث اضافه وزن می‌شود. لازم است در ماه مبارک رمضان نیز این عادات غلط تغذیه‌ای کنار گذاشته شود. بسیاری از افراد پس از اتمام ماه مبارک رمضان، چاق می‌شوند. این افراد معمولاً در وعده افطار افراط و بدخوری می‌کنند.

 

بدخوری شایع‌تر از پرخوری است

در حال حاضر بدخوری شایع‌تر از پرخوری است. استفاده‌ی زیاد از مواد چاق کننده و مضر چون زولبیا و بامیه و انواع شیرینی‌ها از جمله مصادیق بدخوری است و افراد تصور می‌کنند به این علت که در طول روز هیچ چیز نمی‌خورند، مجاز هستند از این خوراکی‌ها مصرف کنند.

 

وعده سحری را حذف نکنید

در این میان حذف وعده غذایی سحری بسیار آسیب‌رسان است. این تصور هم که وعده غذایی شام می‌تواند جایگزین وعده سحر شود بسیار اشتباه است زیرا فرد دچار افت قند خون در طول روز می‌شود و تمایل فرد را به مصرف غذاهای شیرین و پرکالری زیاد می‌کند.

 

با آب ولرم افطار کنید

بهتر است با مصرف آب ولرم به روزه‌داری پایان داد. پس از آن مصرف شیر گرم همراه با عسل، گردو یا خرما؛ مصرف نان و پنیر رژیمی به همراه هندوانه یا انگور یاقوتی؛ صرف ساندویچ پنیر، گردو، خیار و گوجه‌فرنگی به عنوان یک وعده افطار سالم توصیه می‌شود.

بهتر است میان وعده غذایی افطار با شام نیم ساعت تا سه ربع فاصله باشد. یک شام سبک نظیر مرغ پخته یا ماهی تازه می‌تواند تا حدود زیادی به یک روزه‌دار کمک کند تا روزهایی همراه با سلامتی را پشت سر بگذارد.

 دلیل ضعف، کم خوردن نیست و کم آبی بیشتر باعث ضعف می‌شود. امسال

ماه رمضان با روزهای بلند تابستان، همزمان شده و طبیعی است که اگر در فاصله افطار تا سحر به اندازه کافی آب یا سایر مایعات نوشیده نشود، بدن دچار کم آبی می‌شود و ضعف می‌کنیم

 

 

مصرف آش و سوپ در وعده افطار بدون اشکال است اما در مصرف حلیم باید کمی مراقب بود. زیرا حلیم‌هایی که در بیرون از منزل طبخ می‌شوند، بسیار چرب و پرگوشت هستند و شکر زیادی در حین مصرف به آن‌ها اضافه می‌شود.

 

باید توجه کرد که پر کردن شکم در وعده افطار از آب و مواد غذایی فرد را دچار مشکلات گوارشی می‌کند.

 

و آخر این که:

پیاده‌روی و ورزش به ویژه پس از افطار می‌تواند تا حدود زیادی برای بدن مفید باشد.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

 


 

منابع:

سلامتیران - دکتر سعید حسینی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

ایسنا - برلیانت بزرگمهر، مشاور تغذیه و رژیم درمانی                                                             و                     www.tebyan.net



:: موضوعات مرتبط: علمي , جالب , ,
:: برچسب‌ها: ماه رمضان و چاقی , ماه رمضان و پرخوری , روزه چـاقـتـان نـکـنـد! ,
:: بازدید از این مطلب : 4933
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 21 تير 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : هاتف

افطار را باید با آرامش کامل و به دور از استرس و نگرانی میل کرد و هر یک از لقمه‌های غذا باید کاملاً جویده شود و این‌طور نباشد که هنوز لقمه در دهان در حال جویدن است، لقمه بعدی را وارد دهان کنیم.

 

افطار

 

دکتر مجید امتیازی، متخصص طب سنتی، راز ماندگاری طب سنتی ایران را عقلانیت منطبق بر اخلاق و ادب موجود در این مکتب طبی دانست و اظهار داشت: تمام مواردی که به عنوان الگوی صحیح، قابلیت ماندگاری در ذهن تاریخی بشر را دارند تابع همین دو قاعده کلی هستند. وقتی که از این دو قاعده به عنوان اصل مهم و اساسی در طب سنتی ایران‌زمین نام برده می‌شود، موجودیت آن را در تمام موارد و مبانی این مکتب طبی پویا می‌توان مشاهده کرد. به طوری که در مباحث پیشگیری و درمان صحیح بیماری‌ها هم این دو قاعده کلی به طور کامل رعایت شده است.

 

دکتر مجید امتیازی خاطرنشان ساخت: بر این اساس بخشی از حفظ سلامتی انسان هم تابع رعایت اخلاق و ادب در خوردن و پرهیز کردن است. درست غذا خوردن و به موقع غذا خوردن هم شرط رعایت این دو قاعده در فرهنگ سنتی ما بوده است که الآن متأسفانه به دلایل نامشخص و بهانه‌های بی‌اساس رعایت نشده و حتی در مواردی خلاف آن را به‌کار می‌بریم که یا به دلیل ندانستن موضوع است و یا پیروی کورکورانه.

 

این متخصص طب سنتی به روزه‌داران توصیه کرد وعده غذای افطار و سحری جزو مواردی است که باید مصرف شوند ولی نوع غذا باید متناسب با وضعیت و مزاج بدن فرد باشد. وی افزود: فراموش نکنیم که سفره سحری و به طور ویژه سفره افطار، میدان مسابقه در خوردن نیست.

 

دکتر امتیازی با تأکید بر اینکه از نوشیدن آب هنگام صرف هر یک از این وعده‌های غذایی به شدت پرهیز شود ادامه داد:مناسب‌ترین زمان نوشیدن آب حداقل یک ساعت و نیم بعد از خوردن است.

این متخصص طب سنتی با تأکید بر اینکه وعده شام هم باید غذایی نسبتاً سبک باشد تصریح کرد: از خوردن غذاهای پر ادویه، شور و سرخ کردنی‌ها پرهیز شود زیرا باعث شدت عطش می‌شوند

 

 

وی متذکر شد: نوشیدن آب خیلی سرد و به قولی «تگری» حتی در این فاصله زمانی هم بسیار مضر و آسیب رساننده به سیستم گوارشی، کبدی و هضمی است. پس بعد از گذشتن زمان مناسب از غذا خوردن، نوشیدن آبی که خیلی سرد نباشد مانند نوشیدن برخی از شربت‌های سنتی بلامانع است.

 

 

دکتر امتیازی با اشاره به اینکه غذاها در هر یک از وعده‌ها باید با آرامش کامل و به دور از استرس و نگرانی میل شود، توصیه کرد: هر یک از لقمه‌های غذا باید کاملاً جویده شود و این‌طور نباشد که هنوز لقمه در دهان در حال جویدن است، لقمه بعدی را وارد دهان کنیم.

 

وی با تأکید بر اینکه از درهم خوری و خوردن چند نوع مختلف غذا در یک وعده غذایی پرهیز شود، گفت: در صورتی که میل به خوردن سالاد است باید با فاصله و قبل از غذای اصلی میل شود. البته زمان خوردن آن بسته به نوع مزاج فرد و شدت اشتها متفاوت است و از طرف دیگر مقدار آن هم نباید زیاد باشد که باعث اختلال هضم شود.

 

دکتر امتیازی خطاب به روزه‌داران خاطرنشان ساخت: در صورتی که قصد، خوردن شام باشد باید با فاصله زمانی مناسب از خوردن افطاری باشد. این‌طور نباشد که بلافاصله بعد از خوردن افطار اقدام به خوردن شام شود.

 

این متخصص طب سنتی با تأکید بر اینکه وعده شام هم باید غذایی نسبتاً سبک باشد تصریح کرد: از خوردن غذاهای پر ادویه، شور و سرخ کردنی‌ها پرهیز شود زیرا باعث شدت عطش می‌شوند.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


 

منبع: همشهری



:: موضوعات مرتبط: علمي , جالب , ,
:: برچسب‌ها: ماه رمضان و چاقی , ماه رمضان و پرخوری , بخورنخورهای افطار از نگاه طب سنتی ,
:: بازدید از این مطلب : 1096
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 21 تير 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : هاتف
سردرد یکی از بیماری‌های شایع در بین افراد به شمار می‌رود به طوری که طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، بیش از دو سوم جمعیت جهان دچار سردرد هستند.

 

سردرد

 

هرچند در مجموع گفته می‌شود که انواع سردردها با روزه داری، تشدید می‌شود اما مبتلایان به سردرد می‌توانند با رعایت اصولی، روزه خود را بگیرند.

به گفته کارشناسان بهداشتی و متخصصان مربوطه، سردرد می‌تواند علت‌های بسیاری داشته باشد اما دلیل اصلی سردردهای مرتبط با روزه داری، ناشی از گرسنگی و افت فشار خون، از دست دادن آب بدن، خواب ناکافی و قطع مصرف موادی مانند کافئین و نیکوتین است که وابستگی ایجاد می‌کنند.

سردردهای میگرنی نیز در ماه مبارک رمضان تشدید می‌شود چرا که در ماه رمضان علایمی مانند سردردهای عصبی، کاهش قند خون و کم آبی موجب افزایش اسیدهای چرب آزاد خون شده و این مواد به طور مستقیم اثر شدیدی روی آزادسازی عوامل ایجاد کننده میگرن دارد.

اما طبق اعلام نظر کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حتی این افراد نیز با راهنمایی و کمک پزشک معالج و ایجاد تغییرات مختصر در مصرف دارو می‌توانند روزه بگیرند.

نوشیدن آب و مایعات کافی، مصرف سبزی‌ها در وعده سحری، قرار نگرفتن در معرض نور خورشید و در صورت اجبار استفاده از عینک و کلاه، انجام ندادن فعالیت‌های شدید بدنی و ورزش در نور خورشید، ترک سیگار قبل از ماه رمضان یا به حداقل رساندن مصرف آن و کم کردن مصرف قهوه و چای پررنگ قبل از این ماه از جمله توصیه‌های کارشناسان وزارت بهداشت برای کاهش سردرد در ماه مبارک رمضان است.

گاهی نیز مصرف یک قرص مسکن مانند 'استامینوفن' در وعده سحری می‌تواند در کاهش سردردها، کمک کننده باشد؛ رها ساختن عضلات از تنش و سفتی با یک ماساژ ملایم نیز در جلوگیری و کاهش سردردها موثر است.

کارشناسان وزارت بهداشت توصیه می‌کنند چای سبز به جای چای و قهوه مورد استفاده قرار گیرد.

برخی از افراد مبتلا به میگرن در زمان گرسنگی دچار علایم شدید و سردردهای غیرقابل تحمل می‌شوند. در این موارد روزه داری توصیه نمی‌شود اما در صورت اصرار بر روزه گرفتن، این بیماران حتماً باید پیش از آغاز ماه رمضان با یک متخصص نورولوژی - مغز و اعصاب - مشورت کنند.

یک متخصص مغز و اعصاب درباره اصول روزه داری برای مبتلایان به سردرد می‌گوید: سردردهای تنشی، شایع‌ترین نوع سردرد در میان افراد جامعه به شمار می‌رود.

دکتر 'مجتبی عظیمیان' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می‌افزاید: مبتلایان به انواع سردردها اعم از سردردهای تنشی یا میگرنی باید در ماه مبارک رمضان، اصول و مسایلی را رعایت کنند.

دلیل اصلی سردردهای مرتبط با روزه داری، ناشی از گرسنگی و افت فشار خون،

از دست دادن آب بدن، خواب ناکافی و قطع مصرف موادی مانند کافئین و نیکوتین است که وابستگی ایجاد می‌کنند

 

 

وی خاطرنشان کرد این ‌گونه افراد حتماً باید وعده سحر و افطار را به طور کامل صرف کنند چرا که دیده شده است برخی افراد اقدام به حذف وعده سحر می‌کنند.

 

این استاد دانشگاه علوم بهزیستی تاکید می‌کند مبتلایان به سردرد در صورت حذف شدن وعده سحر، نباید روزه بگیرند در غیر این صورت سردرد آنان به دلیل افت قند خون تشدید می‌شود؛ این سردردها در مواقع بعدازظهر افزایش بیشتری می‌یابد.

عظیمیان می‌گوید: وعده‌های غذایی مبتلایان به سردرد باید متنوع باشد؛ آنان باید از مصرف سریع و با عجله مواد غذایی پرهیز و افطار خود را با مایعات گرم شروع کنند چرا که مصرف مایعات خنک موجب آغاز یا تشدید سردرد می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند همچنین مبتلایان به سردرد باید به تدریج مواد قندی را در وعده افطار مصرف کنند و بهترین ماده قندی نیز خرما است چرا که خرما، قند را به تدریج افزایش می‌دهد.

این متخصص مغز و اعصاب نیز درباره میگرن می‌گوید: میگرن به ویژه در زنان شایع‌تر است؛ برخی از زنان برای روزه داری در ماه مبارک رمضان اقدام به مصرف قرص‌های ضدبارداری می‌کنند درحالی‌که مصرف این قرص‌ها، سردردها را تشدید می‌کند.

عظیمیان می‌افزاید: مبتلایان به میگرن باید مایعات به ویژه آب و شیر، زیاد مصرف کنند.

وی خاطرنشان می‌کند به طور کلی مبتلایان به سردرد به ویژه در ماه مبارک رمضان باید از قرار گرفتن در معرض گرما به ویژه از ساعت 10 صبح تا چهار بعدازظهر، پرهیز کنند.

این متخصص مغز و اعصاب به مبتلایان به سردرد توصیه می‌کند تا حد ممکن از استرس‌ها دوری و داروهای تجویز شده پزشکان را به طور مرتب مصرف کنند.

عظیمیان تاکید می‌کند اگر مبتلایان به سردرد اصول بهداشتی را رعایت کنند، گرفتن روزه، هیچ مشکلی را برای آنان ایجاد نمی‌کند.

وی یادآور می‌شود عموماً داروهای مبتلایان به سردرد در یک یا دو دوز مصرف می‌شود که به راحتی می‌توانند آن‌ها را در سحر و افطار، مصرف کنند.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


 

منبع: ایرنا   و www.tebyan.net



:: موضوعات مرتبط: علمي , جالب , ,
:: برچسب‌ها: رمضان , ماه رمضان , ماه مبارک رمضان , نکته , نکته کلیدی , سر درد , ماه رمضان وسردرد , اصول روزه‌داری در مبتلایان به سردرد ,
:: بازدید از این مطلب : 5138
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 21 تير 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : هاتف
ماه رمضان با تحمل سختی همراه است، گرسنگی، تشنگی و تاب آوردن در برابر «هوس‌هایی» که در طول سال همواره تسلیم آنیم. اما چه باید کرد که این سختی، تحمل‌پذیرتر شود و نه سخت‌تر از آنی که باید.

 

گرما

 

به طور عادی به فاصله کوتاهی پس از صرف غذا، افزایش غلظت قند خون به همراه اتساع معده، علامت «سیری» را به مرکز سیری در مغز می‌فرستد و ما در اطاعت از فرمان مغز، دست از خوردن می‌کشیم. قند خون پس از حدوداً 3 ساعت به سطح پایه باز می‌گردد و معده نیز، بسته به حجم و ترکیب غذای مصرفی، طی همین مدت تخلیه می‌شود. با گذشت زمان، قند خون ممکن است از سطح پایه، پایین‌تر رود. این کاهش نسبی قند خون به همراه حرکات معده علامت «گرسنگی» را به مرکز گرسنگی در مغز ارسال می‌کند و این معمولاً همان هنگامی است که در پی «خوردنی» می‌رویم.

خیلی اوقات چه بسا منتظر این رخدادهای فیزیولوژیک هم نمی‌مانیم و صرفاً در پاسخ به تحریکات محیطی (دیدن مواد غذایی) یا عادات غذایی یا حالات روحی (اضطراب یا افسردگی) لقمه‌ای را در دهان می‌گذاریم. ماه رمضان اما به ما می‌آموزد که آداب خوردن و آشامیدن را «قانونمند» کنیم. در ماه مبارک، فاصله دو وعده سحری و افطار به ویژه در تابستان لاجرم طولانی می‌شود.

 

پاسخ بدن به این بی‌غذایی نسبتاً طولانی چگونه خواهد بود؟

حتماً می‌دانید که قند خون، گلوکز نام دارد و این ماده سوخت اصلی مغز و برخی یاخته‌های دیگر بدن است. به عبارت ساده‌تر، کاهش بیش از اندازه قند خون با ادامه حیات فرد منافات دارد. در زمان روزه‌داری و گرسنگیِ نسبتاً درازمدت، بدن دست به ابتکار جالبی می‌زند و آن اینکه با تجزیه پروتئین‌ها به ویژه در بافت ماهیچه‌ای مخطط، مقدار زیادی واحدهای سازنده پروتئین یعنی اسیدآمینه تولید می‌کند (من همیشه برای درک بهتر مطلب، پروتئین را به دیواری تشبیه می‌کنم که آجرهای سازنده آن، اسیدهای آمینه هستند با این فرق بزرگ که این آجرها ضرورتاً یک شکل نیستند!) حال کبد، این پایگاه اسرارآمیز سوخت و ساز بدن، می‌تواند از برخی از این اسیدهای آمینه، گلوکز بسازد و بدین ترتیب مانع از افت شدید قند خون شود.

میوه‌ها و سبزی‌ها با داشتن مقادیر متنابهی فیبر، می‌توانند آب را در خود نگاه دارند و آن را به آهستگی در طول روده به ویژه در روده بزرگ به درون خون رها کنند. این ویژگی ارزشمند به روزه‌دار کمک می‌کند که تشنگی را راحت‌تر تاب آورد

 

 

اگر گرسنگی ادامه یابد، بدن برای صرفه‌جویی در ذخایر قندساز خود، به سوخت چربی‌ها روی می‌آورد. سوخت کامل چربی‌ها فرایند بسیار پیچیده ایست که به حضور قندها وابسته است (در کتب قدیمی مبانی تغذیه گاه به این جمله طنزآمیز برمی‌خوریم که «چربی‌ها، به آتش قندها در بدن می‌سوزند!») پس هنگامی‌که منبع کربوهیدراتی (یا همان قندی) به وفور در دسترس نباشد امکان دارد چربی‌ها به طور ناقص بسوزند. سوخت ناقص چربی‌ها منجر به تولید موادی به نام «اجسام کتونی» (یا ستونی) می‌شود که معروف‌ترین آن‌ها «استون» است. استن ماده‌ای است فرّار که عمدتاً از راه ادرار و تنفس دفع می‌شود و همین ماده است که موجب بوی خاص تنفس روزه داران به ویژه در حوالی افطار می‌شود. اجسام کتونی اما به جز ایجاد بوی خاص دهان، کار مهم‌تری دارند. مغز می‌تواند از این مواد به عنوان سوخت استفاده کند و بدین ترتیب در مصرف گلوکز صرفه‌جویی نماید. البته در هر حال می‌باید مقداری گلوکز به مغز برسد و مغز هیچ‌گاه بی‌نیاز از گلوکز نیست. گفته شده است که این مواد کتونی ممکن است به ویژه در روزهای نخست روزه‌داری اندکی هم موجب سردرد شوند.

 

 

آنچه از این فرایندهای پیچیده می‌آموزیم

آنچه از این فرایندهای پیچیده می‌آموزیم این است که مصرف غذاهایی که قند خون را به سرعت بالا می‌برند، ناگزیر یک کاهش سریع قند خون را نیز در پی دارد و این تغییرات ناگهانی قند خون، اگر هم طاقت را از روزه‌دار نستاند، دست‌کم او را بسیار می‌آزارد. عکس قضیه نیز صادق است. یعنی اگر غذاهایی که در وعده سحری انتخاب می‌کنیم به گونه‌ای باشند که قند خون را آهسته‌تر بالا ببرند، آن را برای مدت بیشتری بالا نگاه دارند و آهنگ افول آن را نیز کُندتر کنند، قاعدتاً می‌باید حس گرسنگیِ شدید، دیرتر به سراغ روزه‌دار بیاید و فرایند تولید اجسام کتونی نیز به تأخیر بیفتد. قندهای پیچیده به ویژه در معیت فیبرهای غذایی چنین خاصیتی دارند. نان سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای و سبزی‌ها و میوه‌ها در مقایسه با انواع شیرینی‌ها و نان سفید، قند خود را با تأنی بیشتری از روده به درون خون رها می‌کنند.

 

فصل گرما

صحبت از سبزی‌ها و میوه‌ها شد و پیش‌تر از گرمای تابستان. افزایش دمای هوا و به تبع آن تعریق بیشتر در فصل گرما به ویژه در تیر و مردادماه که در میانه تابستان و به تعبیری اوج گرماست، ممکن است سختی تاب آوردن تشنگی را دو چندان کند. برخی روزه‌داران برای مقابله با این مشکل در وعده سحری و گاه درست پیش از اذان، چند لیوانی آب می‌نوشند غافل از اینکه این آب به سرعت حتی از مخاط معده نیز جذب می‌شود و با افزایش ناگهانی حجم خونِ در گردش و در نتیجه کاهش غلظت املاح خون، موجب تحریک تولید ادرار می‌شود. نتیجه اینکه، بخش اعظم این آب در اندک زمانی از طریق ادرار دفع می‌شود. میوه‌ها و سبزی‌ها با داشتن مقادیر متنابهی فیبر، می‌توانند آب را در خود نگاه دارند و آن را به آهستگی در طول روده به ویژه در روده بزرگ به درون خون رها کنند. این ویژگی ارزشمند به روزه‌دار کمک می‌کند که تشنگی را راحت‌تر تاب آورد. بنابراین مصرف یک سهم میوه یا سبزی (و ترجیحاً هر دو باهم) در وعده سحری توصیه می‌شود.

 

آداب تغذیه در ماه مبارک

هر سال حوالی ماه رمضان از من و دیگر همکارانم می‌پرسند آداب تغذیه در ماه مبارک چگونه باید باشد؟ پاسخ من همواره این بوده است که مهم‌ترین کار همانا پایبندی به آیین و فلسفه رمضان است و هیچ فرمول پیچیده‌ای وجود ندارد. یعنی رعــــــایـــت قانونمندی و نظم در غذا خوردن و مهم‌تر از همه، امساک، امساک و امساک ... معتقدم بسیاری از فواید جسمی و روحی که به رمضان نسبت داده می‌شود به نوعی به خویشتن داری و امساک مرتبط است. کیست که بتواند اهمیت امساک در غذا خوردن را در اوج ایجاز، فصیح‌تر و بلیغ‌تر از سعدی بزرگ، این استاد بی‌همتای سخن پارسی به رشته تحریر درآورد؟ پس این کلام را با حکایت کوتاهی از باب دوم گلستان به پایان می‌برم: 

عابدی را حکایت کنند که شبی ده من طعام بخوردی و تا سحر ختمی در نماز بکردی. صاحبدلی شنید و گفت: اگر نیم نانی بخوردی و بخفتی بسیار از این فاضل‌تر بودی.

اندرون از طعام خالی دار تا در او نور معرفت بینی                 تهی از حکمتی به علت آن که پری از طعام تا بینی

 

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


 

منبع: ماهنامه دنیای تغذیه - دکتر تیرنگ نیستانی www.tebyan.net



:: موضوعات مرتبط: علمي , جالب , ,
:: برچسب‌ها: رمضان , ماه رمضان , ماه مبارک رمضان , نکته , نکته کلیدی , نکات طلایی تغذیه برای روزهای گرم رمضان ,
:: بازدید از این مطلب : 1088
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 21 تير 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : هاتف
بوی نامطبوع دهان معمولاً حاصل تخمیر مواد باقیمانده غذایی و قندهایی است که در دهان و روی زبان باقی می‌مانند...

 

بـوی دهـان

 

وقتی شب، قبل از خواب، مسواک می‌زنیم این میکروارگانیسم‌ها فرصت پیدا می‌کنند تخمیر را آغاز کنند به همین دلیل صبح قبل از خواب دهانمان بوی نامطبوعی می‌دهد.

 

در ماه رمضان نیز چون در طول روز چیزی نمی‌خوریم، این روند با شدت بیشتری اتفاق می‌افتد.

 

در روزهای عادی، گیاهان معطری مانند جعفری و نعناع بجوید. برای چند دقیقه تا حداکثر نیم ساعت دهان خوشبو می‌شود و به دلیل خاصیت ضدمیکروبی، فعالیت تخمیری میکروارگانیسم‌ها کاهش می‌یابد.

 

اما در ماه رمضان که نمی‌توان در طول روز چیزی خورد، راه‌حل بهتری وجود دارد که آثار مثبت آن طولانی‌تر هم هست. توصیه می‌شود روزه‌داران از قطره «پرسیکا» به عنوان دهان‌شویه استفاده کنند.

دهان‌شویه بوهایی که از معده متصاعد می‌شوند، از بین نمی‌برد

 

 

این گیاه ایرانی است و 400 سال پیش درختش به اسم ایران نام‌گذاری شده است، بنابراین کافی است بعد از مسواک شبانه یا مسواک بعد از خوردن سحری، 20-15 قطره پرسیکا را با 2 قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید و دهان را با آن بشویید و بعد از آن دیگر چیزی نخورید یا نیاشامید تا ترکیب‌های آن داخل دهان باقی بماند.

 

 

این دهان‌شویه کاملاً گیاهی، از ترکیب پرسیکا یا چوب مسواک (که از قدیم استفاده از آن به مسلمانان توصیه شده است و هم‌اکنون نیز در برخی کشورها از جمله عربستان به عنوان مسواک استفاده می‌شود)، نعناع و گیاه بومادران تهیه شده و فعالیت تخمیری میکروارگانیسم‌ها را در دهان کاهش می‌دهد. وقتی تخمیر کم شود، بوی نامطبوع دهان از بین می‌رود.

 

البته این دهان‌شویه بوهایی که از معده متصاعد می‌شوند، از بین نمی‌برد.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


 

منبع: سلامتیران - دکتر محمدحسین صالحی سورمقی، استاد دانشکده داروسازی دانشگاه تهران و www.tebyan.net



:: موضوعات مرتبط: علمي , جالب , ,
:: برچسب‌ها: رفـع بـوی بـد دهـان در ماه مبارک رمضان , بو , بوی بد , بوی بد دهان , بوی بد دهان در ماه مبارک رمضان , از بین بردن بوی دهان , ازبین بردن بوی بد دهان در ماه مبارک رمضان , چگونه بوی دهان را از بین برد ,
:: بازدید از این مطلب : 4756
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 21 تير 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : هاتف

 

امروزه با رشد فزاینده بازی های رایانه ای ، میلیونها کودک و نوجوان در سراسر جهان با رویگرداندن از بازی های پر تحرک و شادی آفرین،ساعت ها مانند مسافری یکه و غریب بی هیچ همراهی وارد دنیای بازی های بی انتهای رایانه ای شده و در نهایت با چشمانی برافروخته و لب و لوچه های آویزان با تذکرات مکرر والدین آن را رها می کنند.

به گزارش مشرق به نقل از ایرنا، هرچند این روزها بازی های رایانه ای جزو محبوب ترین بازی ها برای بچه ها لقب گرفته اند اما باید توجه داشت که این بازی ها می توانند به عنوان تهدیدی جدی برای سلامت روح و روان و جسم کودکان و نوجوانان به حساب بیایند.
ادامه در ادامه مطلب
منبع:www.mashreghnews.ir


:: موضوعات مرتبط: علمي , جالب , ,
:: برچسب‌ها: بازی , بازیهای رایانه ای , مضرات بازیهای رایانه ای , مضرات بازی‌های رایانه‌ای برای کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 2358
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 تير 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : هاتف

 دانلود فایل

 

 

 

نظر یادتون نره

منبع:www.prozhe.com پروژه دات کام

 



:: موضوعات مرتبط: علمي , جالب , ,
:: برچسب‌ها: لامپ , انواع لامپ , باتری , انواع باتری , انواع لامپ وباتری , دانلود مقاله پیرامون انواع لامپ ها وباتری ها , مقاله , مقاله درباره باتری , مقاله درباره لامپ , مقاله درباره انواع باتری , مقاله درباره انواعلامپ ,
:: بازدید از این مطلب : 11928
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 تير 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : هاتف

 

نامهای محلی قلیان bhan ، ,hookah narghile و shisha, می باشد . قلیان با طراحی های مختلف ساخته می شود و دودآن قبل از استنشاق ازآب رد می شودو تنباکو در کاسه کوچکی گذاشته می شود که در انتها دارای حفراتی می باشد و ازطریق این حفرات لوله هایی به آن متصل است و اجازه می دهد که دود از انتهای محفظه آبی عبور کند, قلیان بطورشایع در میان خانواده ها ، کودکان و زنان درمناطقی که شکل رایج مصرف تنباکو در زنان میزان بسیار پائینی دارد, مصرف می شود علاوه بر این با عرضه تنباکو طعم دارد معطر ، مصرف قلیان بطور چشمگیری در میان جوانان ونوجوانان پسرودختران رو به افزایش است.

ادامه در ادامه مطلب

منبع:www.fa.parsiteb.com



:: موضوعات مرتبط: علمي , جالب , ,
:: برچسب‌ها: قلیان , مضرات قلیان , تاریخچه قلیان , قلیان و جوانان ,
:: بازدید از این مطلب : 2314
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 تير 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : هاتف

 

چای سبز فواید زیادی دارد . چای سبز پیشگیری کننده از حمله قلبی و سرطان شناخته شده است و یک تونیک ( تقویت کننده ) بسیار مفید است. این چای دارای خاصیت ضد چربی (از هر نوع آن )و مقوی اعصاب بوده و قدری نیز خاصیت تب بری دارد.چای سبز باعث تقویت معده شده و ضمن دفع سموم بدن، نفخ معده را نیز برطرف می کند . چای سبز باعث تقویت حافظه شده و برای افراد افسرده یک داروی ضد افسردگی است. زیرا نوشیدن چای سبز باعث نشاط و سرزندگی می شود 

ادامه در ادامه مطلب

منبع:www.ninisite.com



:: موضوعات مرتبط: علمي , جالب , ,
:: برچسب‌ها: چای , انواع چای , چای سبز , فواید چای , فواید چای سبز , مضرات چای , مضرات چای سبز , فواید و مضرات چای سبز ,
:: بازدید از این مطلب : 4337
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 تير 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : هاتف

  فرهنگ لغات دانشجویی - آکا

فرهنگ لغات دانشجویی:

اعتراض دانشجو : بایکوت

شماره دانشجویی : مدرک جرم

اعتراض برای کیفیت غذا : می خواهم زنده بمانم

روز پرداخت وام دانشجو : روز فرشته

دانشجوی اخراجی : مردی که به زانو در آمد

دانشجوی مشروطی : مردی که موش شد

آینده تحصیل کرده : دست فروش

کلاس های ساعت 12-2: خواب وبیدار

رئیس دانشگاه : مرد نامر

تصویب شهریه برای دانشجویان : تاراج

ادامه در ادامه مطلب

منبع:www.tandorosti.akairan.com

گردآوری پرتال اکا ایران



:: موضوعات مرتبط: علمي , جالب , ,
:: برچسب‌ها: خنده , دانشجو , طنز دانشجو , طنز خنده دار , مطالب جالب و خنده دار ,
:: بازدید از این مطلب : 2696
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 تير 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : هاتف

 

ابتدا می خواستم فقط خواص و ضررهای پاستیل ها را برای تان بگویم، اما بهتر دیدم همه اتفاقاتی که در این سال ها برای این ماده افتاده است را برای تان توضیح دهم: 
پاستیل‌ها نوعی آبنبات کوچک و لاستیکی هستند که بیشتر به شکل خرس‌های کوچک رنگارنگ به بازار عرضه می‌شوند. پاستیل‌ها در شکل‌های کرم، قورباغه، همبرگر کوچک، توت‌فرنگی، آلبالو،‌ بطری نوشابه، سیب، پرتقال و... شکل‌های جالب و دوست داشتنی دیگر به بازار عرضه می‌شود.
شاید دوست داشته باشید بدانید این پاستیل‌های رنگارنگ از چه موادی ساخته‌ شده‌اند و ارزش غذایی دارند یا نه؟ انواع اصلی و قدیمی‌تر پاستیل‌ها از شکر، شربت گلوکز، طعم‌دهنده‌ها، رنگ‌های خوراکی و ژلاتین ساخته شده‌اند. ژلاتینی که در ساخت پاستیل‌ها استفاده می‌شود از استخوان گاو و یا خوک به دست می‌آید.

ادامه در ادامه مطلب

منبع:www.tandorosti.akairan.com



:: موضوعات مرتبط: علمي , جالب , ,
:: برچسب‌ها: ژله , سبوس برنج , سبوس گندم , هشت ماده غذایی مفید در دنیا , میوه های گرم مزاج , مضرات پاستیل و ژله ,
:: بازدید از این مطلب : 2605
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 تير 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : هاتف

 

 

ژلوفن فرم ژله‌ای داروی ایبوپروفن است که مشهورترین نام تجاری آن بروفن است. این مسکن ها جزء داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی هستند.

ژلوفن (GELOFEN)

ژلوفن به صورت کپسول نرم ژلاتینی است از دسته داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می‌باشد و در موارد زیر قابل استفاده است:

کاهش موقت درد ناشی از سرماخوردگی، دندان درد، درد عضلانی، سردرد (مثل میگرن)، آرتریت روماتوئید، درد قاعدگی و کاهش تب.

مسکن‌های دیگر مانند ایبوپروفن، مفنامیک اسید و ... نیز همانند ژلوفن عمل می‌کنند.

این دسته از داروها می‌توانند ایجاد زخم معده کنند، بنابراین افرادی که دارای مشکل زخم معده هستند از مصرف این داروها باید خودداری کنند.

همچنین مصرف ژلوفن در سه ماه اول دوران بارداری مجاز است، ولی در سه ماه آخر بارداری که جزء گروه پرخطر است، مصرف آن ممنوع است.

مصرف این داروها باید در کوتاه‌مدت صورت گیرد و در بلند مدت نباید از این داروها استفاده کرد.

 

ادامه در ادامه مطلب

منبع:www.night-skin.com



:: موضوعات مرتبط: علمي , جالب , ,
:: برچسب‌ها: ژلوفن , با خوردن ژلوفن چه بلایی به سر خود می آورید؟ , داروهای ژله ای , داروی ژله ای , داروها , مضرات داروها , مضرات ژلوفن ,
:: بازدید از این مطلب : 2209
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 تير 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : هاتف

 دانلود فایل pdf

 

 

 

 

 

 

 

نظر یادتون نره

منبع:www.webmath.ir



:: موضوعات مرتبط: علمي , جالب , ,
:: برچسب‌ها: حاصلضرب , حاصلضرب دو عدد , حاصلضرب دو عدد به صورت چینی , ضرب چینی , ضرب به روش چینی , ,
:: بازدید از این مطلب : 5528
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 7 تير 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : هاتف

 دانلود فایل PDF

 

 

 

 

 

 

نظر یادتون نره

منبع:WWW.WEBMATH.IR



:: موضوعات مرتبط: علمي , جالب , ,
:: برچسب‌ها: رابطه حاصلضرب , حاصلضرب , یک رابطه برای حاصلضرب دو عدد , حاصلضرب دو عدد ,
:: بازدید از این مطلب : 5314
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 7 تير 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : هاتف

 دانلود فایل PDF

 

 


 

 

نظر یادتون نره

منبعWWW.WEBMATH.IR

 



:: موضوعات مرتبط: علمي , جالب , ,
:: برچسب‌ها: میان خط , قضیه میان خط , خط , میانه خط ,
:: بازدید از این مطلب : 2968
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 7 تير 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : هاتف

 دانلود فایل PDF

 

 

 

 

نطر یادتون نره

منبع:WWW.WEBMATH.IR



:: موضوعات مرتبط: علمي , جالب , ,
:: برچسب‌ها: عمود , عمود منصف , قضیه عمود منصف ,
:: بازدید از این مطلب : 9386
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 7 تير 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : هاتف
  • زندگينامه شهيد بهشتي

    ۲ آبان ۱۳۰۷ تولد در محله لومبان اصفهان در يك خانواده روحاني (پدر: حجت الاسلام سيد فضل الله حسيني بهشتي. مادر: معصومه بيگم خاتون آبادي. پدر بزرگ مادري : آيت الله العظمي مير محمد صادق خاتون آبادي)

    ●آغاز تحصيل در سن چهار سالگي:

    ۱۳۱۴ : تحصيل در دبستان ثروت (اصفهان)
    ۱۳۱۷ : تحصيل در دبيرستان سعدي (اصفهان) 
    ۱۳۲۱ : ترك تحصيل در دبيرستان (سال سوم) و آغاز تحصيل علوم حوزوي در مدرسه صدر (اصفهان)
    ۱۳۲۴ : تحصيل ادبيات عرب، فقه و اصول، منطق و دروس ابتدايي فلسفه (اصفهان) 
    شهريور ۱۳۲5: مهاجرت و اقامت در مدرسه حجتيه و استفاده از محضر اساتيدي چون آيت الله داماد، آيت الله اردكاني (قم) 
    فروردين ۱۳۲۶ : شروع درس در محضر امام خميني، آيت الله حجت و آيت الله العظمي بروجردي(قم) 
    رمضان ۱۳۲۶:‌ آغاز سفرهاي تبليغي به دورترين روستاها همراه آقاي مرتضي مطهري و به توصيه آيت الله العظمي بروجردي 
    ۱۳۲۷: مباحثه و آشنايي با آقايان محمد مفتح، موسي شبيري زنجاني،‌ موسي صدر، ناصر مكارم شيرازي، احمد آذري قمي، سيد مهدي روحاني، علي مشكيني اردبيلي و عبدالرحيم رباني شيرازي


    ۱۳۲۸: شروع جلسات «گفتار ماه» و انتشار مقالات آن جلسه‌ها در كتابهاي «گفتار ماه» و «گفتار عاشورا» 
    ۱۳۲۹ : شركت در امتحان ديپلم ادبي و امتحان ورودي دانشكده معقول و منقول (الهيات و معارف اسلامي) دانشگاه تهران 
    ۱۳۳۰ : عزيمت به تهران و آموختن زبان انگليسي (به طور فشرده) 
    ۲۹/۴/۱۳۳۰: حضور در ستاد اعتصاب تلگرافخانه اصفهان، عليه صحبتهاي قوام و سخنراني كه منجر به احضار در شهرباني شد. 
    ۱۳۳۰: بازگشت به قم و تدريس زبان انگليسي در دبيرستان ها و تكميل تحصيلات و تدريس در حوزه علميه قم؛ آشنايي با علامه سيد محمد حسين طباطبايي و شركت در جلسات بحث كتاب «اصول فلسفه و روش رئاليسم» 
    ۱۳۳۳ : تأسيس دبيرستان «دين و دانش» در قم، اخذ مدرك كارشناسي رشته معقول (فلسفه و حكمت اسلامي) با عنوان پايان نامه «بساطت يا تركّب جسم» زير نظر دكتر محمود شهابي و تصويب هيأت داوران با درجه عالي از دانشگاه تهران 
    ۱۳۳5: آغاز دوره دكتري در رشته معقول 
    ۱۳۳۸: تهيه و تنظيم كتاب «نماز چيست؟» 
    ۱۳۳۹ : سازماندهي نحوه آموزش در حوزه علميه قم با همكاري جمعي از فضلا و تشكيل كلاس زبان انگليسي و مكالمه عربي روزمره و علوم طبيعي براي طلاب مستعد (مدرسه حقاني) 
    ۱۳۳۹ : تهيه و تنظيم مقاله «بانكداري و قوانين مالي اسلام»،‌ مقاله «عالم خلق و عالم امر در قرآن» و مقاله «يك قشر جديد در جامعه ما» 
    شهريور ۱۳۴۰: اجراي آزمايشي طرح جديد آموزش در حوزه به همراه آقايان علي مشكيني، عبدالرحيم رباني شيرازي و همكاري آيت الله العظمي گلپايگاني 
    ۱۳۴۰: تهيه و تنظيم مقاله‌هاي «حكومت در اسلام» و «قانون عليت در علم و دين»، در كنار سخنراني‌هاي مهم در جلسات ماهانه انجمن اسلامي مهندسين 
    خرداد ۱۳۴۱: زمينه سازي نهضت براي رهبري امام خميني (ره) با ايجاد «كانون دانش آموزان قم»، با همكاري آقاي محمد مفتح 
    ۱۳۴۲ : پيشنهاد امام خميني (ره) جهت اقامت در اصفهان به منظور سامان دادن به فعاليتهاي مبارزاتي آن شهر و عدم پذيرش ايشان به علت اهميت شهر قم 
    ۱۳۴۲ : تشكيل هسته تحقيقاتي به منظور كار پژوهشي درباره حكومت اسلامي و ايراد سخنراني‌هاي مهم از جمله سخنراني در جشن مبعث دانشگاه تهران 
    ۱۳۴۲: منع اقامت در قم به دستور ساواك و مهاجرت به تهران. عضويت در شوراي روحانيت و فقاهت هيئت هاي مؤتلفه اسلامي به توصيه امام خميني همراه آقايان مرتضي مطهري، محي الدين انواري، مهدي مولايي 
    ۱۳۴۳ : منتظر خدمت شدن از آموزش و پرورش بر اثر فشارهاي ساواك و سخنراني در جشن ميلاد پيامبر(ص) در مدرسه چهارباغ كه منجر به احضار به شهرباني اصفهان شد


    فروردين ۱۳۴۴: عزيمت به آلمان به توصيه مراجع تقليد و ايجاد مركز اسلامي هامبورگ (آلمان) 
    ۱۳۴5 : ارسال و تنظيم گزارشاتي از مركز اسلامي هامبورگ براي مبارزان داخلي همچون آقايان محمد علي رجايي ، مرتضي جزايري و مرجع مبارز آيت الله العظمي ميلاني و ... 
    ۱۳۴۷: تهيه و تنظيم كتاب «صداي اسلام در اروپا» به پنج زبان 
    ۱۳۴۸ : تهيه و تنظيم مقاله‌هاي «كدام مسلك» و «نقش ايمان در زندگي اسلام» 
    تابستان ۱۳۴۸: سفر به عراق و ديدار و گفتگو با امام خميني، آيت الله العظمي خويي، آيت الله سيد محمد باقر صدر و آيت الله العظمي حكيم 
    ۱۳۴۸ : سفر به كشورهاي سوريه، لبنان و تركيه، و بازديد از فعاليت هاي اسلامي و تجديد عهد با امام موسي صدر 
    ۱۳۴۹ : بازگشت به ايران و ممنوعيت خروج از كشور به دستور ساواك 
    ۱۳۴۹ : پرونده سازي ساواك به واسطه سخنراني‌ها و فعاليت ها در آلمان، به ويژه سخنراني پيرامون «خداپرستي و قوانين عادلانه اسلام» 
    ۱۸/۱۲/۱۳۴۹ : اشتغال مجدد در آموزش و پرورش و كسب عنوان كارشناس ارشد كتابهاي علوم ديني در« سازمان كتاب هاي درسي ايران» 
    ۱۳5۰ : تأسيس مركز تحقيقات اسلامي، با همكاري آقاي محمد جواد باهنر و محمد رضا مهدوي كني 
    ۱۳5۰: آغاز جلسات تفسير قرآن و تحليل مسائل سياسي تحت پوشش هيأت «مكتب قرآن» 
    ۱۳5۱ : تنظيم طرح ناتمام «ايدئولوژي اسلامي براي نسل جوان» با همكاري آقاي مرتضي مطهري (به توصيه امام خميني) 
    ۱۳5۱ : تهيه و ارسال مقاله «حكم الجهاض و التعقيم في الشريعهٔ الاسلاميهٔ»، جهت كنفرانس سازمان بهداشت جهاني در شهر رباط (پايتخت كشور مراكش) در زمينه تنظيم خانواده از ديدگاه اسلام 
    ۱۳5۳: دفاع از پايان نامه دكتري تحت عنوان «مسائل مابعدالطبيعه در قرآن »، با حضور هيأت داوران آقايان مرتضي مطهري، محمد مفتح، اميرحسين آريان پور و مصلح (با درجه بسيار خوب) 
    ۱۳5۳ : تنظيم كتاب «خدا از ديدگاه قرآن» 
    ۲5/۱۲/۱۳5۳:  سخنراني‌هاي متعدد پيرامون مرجعيت، رهبري، امامت و امت كه منجر به انعكاس در گزارشات ساواك شد. 
    ۱۳5۴: دستگيري و بازداشت چند روزه در كميته مركزي ضد خرابكاري (بر اساس گزارش هاي ساواك از سخنراني ها) 
    ۱۶/۱/۱۳5۴ : برقراري مجدد جلسات «مكتب قرآن» (بعد از بازداشت) 
    5/۱۱/۱۳5۴ : ادامه فعاليتهاي روشنگرانه، عليه رژيم و صدور اعلاميه به مناسبت فوت آقاي محمد همايون بنيانگذار حسينيه ارشاد و تبديل مجلس مزبور به يك تجمع سياسي اعتراض آميز 
    ۱۳5۶ : برقراري جلسات بحث پيرامون «شناخت از ديدگاه قرآن» (در منزل) 
    فروردين ۱۳5۷:‌ سفر به اروپا و آمريكا جهت هماهنگي بين حركتهاي سياسي معتقد به رهبري امام خميني 
    ۱۳5۷: پي‌ريزي جامعه روحانيت مبارز همراه با آقايان مرتضي مطهري، محمد مفتح، محمد امامي كاشاني، ملكي، علي اصغر مرواريد و … 
    ۱۳5۷: صدور اعلاميه در اعتراض به محاصره منزل امام خميني در عراق 
    ۱۶/۷/1357 : ارسال نامه به رئيس جمهور فرانسه براي حفظ حرمت امام خميني در مدت اقامت ايشان در آن كشور

    منبع:WWW.TEBYAN-ARDEBIL.IR



:: موضوعات مرتبط: علمي , ,
:: برچسب‌ها: بهشتی , شهید بهشتی , زندگی نامه شهید بهشتی ,
:: بازدید از این مطلب : 9452
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 تير 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : هاتف

 

 

ابتدا هيچ شخصي تصور نمي‌كرد اين لاك‌پشت با اين شكل عجيب زنده بماند اما اكنون بيش از 7 هفته از عمر اين حيوان مي‌گذرد و بر خلاف انتظار، همچنان به رشد خود ادامه مي‌دهد. كارشناسان معتقدند،جهش ژنتيك، عامل اصلي شكل عجيب اين لاك‌پشت است. البته اين حيوان علاوه بر دو سر، داراي يك پاي اضافي نيز هست كه درست بين 2سر آن واقع شده است.اين نوع لاك‌پشت‌ها رشد سريعي دارند و با وجود آن‌كه اندازه آن‌ها از كف دست هم كوچك‌تر است اما در آينده نزديك، جثه غول‌پيكري پيدا خواهند كرد.وزن اين لاك‌پشت‌ها به 45 كيلوگرم مي‌رسد و معمولا تا نيم متر رشد مي‌كنند. البته اندازه بعضي از آن‌ها از اين هم فراتر رفته و طول آن‌ها به 90 سانتي‌متر و وزن‌شان به 70 كيلوگرم مي‌رسد. اين‌گونه از لاك‌پشت‌ها بين 30 تا 50 سال عمر مي‌كنند. 
در حال حاضر، كارشناسان منتظرند تا ببيند آيا اين لاك‌پشت مي‌تواند به زندگي خود ادامه داده و باز هم بزرگ‌تر شود يا خير. اين يكي از نادرترين اتفاقاتي است كه ممكن است در حيات وحش رخ دهد.

منبع:مجله سیب سبز و سایت WWW.BARTARINHA.IR



:: موضوعات مرتبط: علمي , جالب , ,
:: برچسب‌ها: لاک پشت , لاک پشت دوسر ,
:: بازدید از این مطلب : 11120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 تير 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : هاتف

منبع:www.namakstan.ir

 ترول های خنده دار فارسی فروردین 92



:: موضوعات مرتبط: ترول , ,
:: برچسب‌ها: ترول اینترنت اکسپلور , ترول کند بودن , ترول آرامش , ترول لاک پشت , ترول حلزون , ترول کل کل , ترول رقابت ,
:: بازدید از این مطلب : 7684
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 تير 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : هاتف

 منبع:www.namakstan.ir

ترول های خنده دار فارسی فروردین 92



:: موضوعات مرتبط: ترول , ,
:: برچسب‌ها: ترول آشپزی , ترول ماکارانی , ترول سر آشپز , ترول دستپخت من , ترول احساس من زمان آشپزی ,
:: بازدید از این مطلب : 9236
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 تير 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : هاتف

 دانلود

 

 

 

نظر یادتون نره

منبع:www.webmath.ir



:: موضوعات مرتبط: علمي , جالب , ,
:: برچسب‌ها: کسر مسلسل , کسر , انواع کسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 21612
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 تير 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : هاتف

 4تا فایل pdf

دانلود فایل1

دانلودفایل2

دانلود فایل3

دانلود فایل4

 

 

نظر یادتون نره

منبع:www.webmath.ir



:: موضوعات مرتبط: علمي , جالب , ,
:: برچسب‌ها: خطای دید , خطای چشم , چشم ,
:: بازدید از این مطلب : 17158
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 تير 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : هاتف

 دانلود

 

 

 

 

 

 

نظر یادتون نره

منبع:www.webmath.ir



:: موضوعات مرتبط: علمي , ,
:: برچسب‌ها: زاویه ی خارجی , اثباتی دیگر برای زاویه ی خارجی , اثباتی برای زاویه ی خارجی , زوایا , زاویه ,
:: بازدید از این مطلب : 9714
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 تير 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : هاتف

 خیلی جالبه دانلودش کنید

دانلود

 

 

 

 

  

 

نظر یادتون نره

منبع:www.webmath.ir



:: موضوعات مرتبط: علمي , جالب , ,
:: برچسب‌ها: عدد پی , درباره عدد پی , کسر های عدد پی , ,
:: بازدید از این مطلب : 19356
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 تير 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : هاتف

 یه فایل pdfاست 

دانلود

 

 

 

 

 

 

نظر یادتون نره

منبع:www.webmath.ir



:: موضوعات مرتبط: علمي , جالب , ,
:: برچسب‌ها: فیثاغورث , اعداد فیثاغورسی , چگونه اعداد فیثاغورثی را پیداکنیم ,
:: بازدید از این مطلب : 24126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 تير 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : هاتف

 دانلود



:: موضوعات مرتبط: علمي , جالب , ,
:: برچسب‌ها: عدد پی , عدد پی تا یک میلیون رقم اعشار , عدد پی با رقم های اعشار ,
:: بازدید از این مطلب : 10220
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 تير 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : هاتف

 معمای شماره یك

آیا شما در زمره دو درصد افراد باهوش در دنیا هستید؟ پس مساله زیررا حل کنید و دریابید در میانه
افراده باهوش جهان قرار دارید یا خیر! هیچگونه کلک و حقه ای در این مساله وجود ندارد، و تنها منطق
 محض می تواند شما را به جواب برساند. (موفق باشید)
۱) در خیابانی، پنج خانه در پنج رنگ متفاوت وجود دارد.
۲)در هر یک از این خانه ها یک نفر با ملیتی متفاوت از دیگران زندگی می کند.
۳)این پنج صاحبخانه هر کدام نوشیدنی متفاوت می نوشند، سیگار متفاوت می کشندو حیوان خانگی متفاوت نگهداری می کنند.
سئوال: کدامیک از آنها در خانه،ماهی نگه می دارد؟

راهنمایی:

۱) مرد انگلیسی در خانه قرمز زندگی می کند.
۲) مرد سوئدی، یک سگ دارد
.
۳) مرد دانمارکی چای می نوشد
.
۴) خانه سبز رنگ در سمت چپ خانه سفید قرار دارد
.
۵) صاحبخانه خانه سبز، قهوه می نوشد
.
۶) شخصی که سیگار Pall Mall می کشد پرنده پرورش می دهد
.
۷) صاحب خانه زرد، سیگار Dunhill می کشد
.
۸) مردی که در خانه وسطی زندگی میکند، شیر می نوشد.
۹)مرد نروژی، در اولین خانه زندگی می کند
.
۱۰) مردی که سیگار Blends می کشد در کنار مردی که گربه نگه می دارد زندگی می کند
.
۱۱) مردی که اسب نگهداری می کند، کنار مردی که سیگار Dunhill می کشد زندگی می کند
.
۱۲) مردی که سیگار Blue Master می کشد، آب میوه می نوشد

۱۳)مرد آلمانی سیگار Prince می کشد
.
۱۴) مرد نروژی کنار خانه آبی زندگی می کند.
۱۵) مردی که سیگار Blends می کشد همسایه ای دارد که آب می نوشد.
آلبرت انیشتین این معما را در قرن نوزدهم میلادی نوشت، به گفته وی ۹۸% از مردم جهان نمی توانند این معما را حل کنند! شماچطور؟؟؟
من مطمئن هستم که شما می توانید. امتحان کنید


معمای شماره دو

زندانی دارای دو در است، یكی در آزادی و دیگری دَرِ اعدام. این زندان دارای دو زندانبان است كه یكی از آنها راستگو و دیگری دروغگوست. خودِ زندانبانان همدیگر را به خوبی می شناسند. در این زندان مردی محبوس است كه نمی داند كدامیك از زندانبانان راستگو، و كدامیك دروغگو است؟ به او اجازه می دهند، از هر یك از زندانبانان كه دلش می خواهد سؤالی بكند و از پاسخ طرف مقابل بفهمد در آزادی كدام است تا از آن خارج شود. پرسشی كه او باید بكند تا به آزادی او بینجامد چیست؟


معمای شماره سه

جهانگردی توسط قبیله ای وحشی دستگیر شد. اما به او اجازه داده شد تا جمله ای بگوید.ولی بدین شرط كه اگر جمله او صحت داشته باشد او را در روغن جوشان بسوزانند و اگر غلط باشد، با تیرزهرآگین مورد هدف قرار دهند. جهانگرد هوشیار با كمی فكر پاسخ داد كه موجب نجات او از مرگ شد. به نظر شما پاسخ او چه بود؟     



:: موضوعات مرتبط: علمي , جالب , ,
:: برچسب‌ها: معما های جالب , سه معمای جالب!!! , معما , ,
:: بازدید از این مطلب : 28727
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 تير 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : هاتف

هزارمین عدد اول عدد7919 است. این هم لیستی از اعداد اول تا هزارمین آنها:

 2        3         5        7       11        13       17        19        23       29

31      37      41      43       47       53        59        61         67     71

73       79      83      89        97       101      103     107        109    113

127     131    137     139      149     151     157       163        167    173

179     181    191     193      197     199    211      223        227    229

233     239    241    251      257      263     269      271       277    281

283     293    307    311      313     317     331      337       347    349

353     359    367     373      379     383    389      397       401    409

419     421    431     433      439     443    449      457       461    463

467     479    487    491      499     503     509      521       523    541

547     557    563     569     571     577     587      593       599    601

607     613    617     619     631     641     643      647       653    659

661     673    677     683     691     701     709      719       727    733

739     743    751     757     761     769     773      787       797    809

811     821    823     827     829     839     853      857       859    863

877     881     883    887     907     911     919      929       937    941

947    953      967    971     977     983     991      997     1009   1013


:: موضوعات مرتبط: علمي , جالب , ,
:: برچسب‌ها: اعداد اول , لیست اعداد اول , عدد اول ,
:: بازدید از این مطلب : 53065
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 تير 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : هاتف

 فرمول اویلر

یکی از این فرمول های جالب مربوط به اویلر ، ریاضیدان معروف سوئیسی می باشد.

فرمول اویلر: “ای فرزند ، راز یافتن یک عدد اول ، اینک یش روی توست. یک عدد طبیعی انتخاب کن. آن را با مربعش و عدد ۴۱ جمع کن.حاصل این مجموع اکثرا عددی اول است.”

جدولی مانند جدول زیر تشکیل داده و فرمول اویلر را برای اعداد ۱ تا ۲۰ بررسی کنید

عدد  فرمول اویلر  حاصل  اول است ؟ 
۱  ۱+۱۲+۴۱ ۴۳  
۲  ۲+۲۲+۴۱ ۴۷   
۳ ۳+۳۲+۴۱ ۵۳   
۴ ۴+۴۲+۴۱ ۶۱   
۲۰ ۲۰+۲۰۲+۴۱ ۴۶۱   
۴۱ ۴۱+۴۱۲+۴۱ ۱۷۶۳  

آیا این فرمول همواره صحیح است ؟

بدیهی است که این فرمول ، برای ۴۱ و مضارب ۴۱ ، جواب گو نیست.

 ادامه در ادامه مطلب



:: موضوعات مرتبط: علمي , جالب , ,
:: برچسب‌ها: اعداد اول , راه هایی برای یافتن اعداد اول , پیدا کردن اعداد اول , اعداد اول را چگونه پیدا کنیم ,
:: بازدید از این مطلب : 17082
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 تير 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : هاتف

کسانی که در ریاضی ضعیف هستند دو دسته اند:

دسته اول کسانی هستند که برای خواندن ریاضی وقت می گذارند

اماچون روش های صحیح مطالعه و یادگیری این درس را نمی دانند از وقتی که می گذارند نتیجه نمی گیرند                                                         

دسته دوم آنهایی هستند که برای درس خواندن اصلا وقتی نمی گذارند آنها اگر کمی حساب وکتاب کنند می بینند که برای همه چیز وقت دارند جز درس خواندن به هر حال تصمیم با خودآنهاست اگر واقعا می خواهند چیزی یاد بگیرند-چه ریاضی ویا هر درس دیگر-لازم است مقداری از وقت خود رابه درس خواندن اختصاص دهند مشکل اصلی این دسته افراداین است که یا به این کار اهمیتی نمی دهند یاعلاقه ندارند

برای مطالعه ی ریاضی:

اصول ومفاهیم رابه جای حفظ کردن بفهمید

قسمتی مهمی ازریاضی –مجموعه ای ازاصول ومفاهیم است وبقیه ی آن استفاده ازآن اصول ومفاهیم برای حل مسائل است

تا این اصول را خوب درک نکنید نمی توانیداز آنها برای حل مسئله استفاده کنید  در هر کتاب مجموعه ای از اصول ومفاهیم وجود دارد که باید آنها را بشناسید وخوب بفهمید        

اصول ریاضی روی هم قرار می گیرند

اصول ومفاهیم ریاضی مثل آجرهای دیوار روی هم قرار می گیرند.اگر مفاهیم اولیه راخوب درک نکنید به تدریج در فهم اصول ومفاهیم بعدی هم مشکل خواهید داشت واین مشکل همین طور ادامه خواهد داشت تاجایی که در مراحل بالاتر چیزی متوجه نخواهید شد اگر می بینید بعضی ازقسمتهای کتاب فعلی تان را خوب متوجه نمی شویدونمی توانید مسائل را حل کنید حتماٌ بعضی ازمفاهیم سالهای قبل را متوجه نشده اید.


ادامه در ادامه مطلب



:: موضوعات مرتبط: علمي , جالب , ,
:: برچسب‌ها: چگونه ریاضی یاد بگیریم؟ , ریاضی , با ریاضی آشتی کنیم , یادگرفتن ریاضی , ,
:: بازدید از این مطلب : 13094
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 تير 1392 | نظرات ()
نوشته شده توسط : هاتف

 هر فرد نا مسلمان منصفی با خواندن مطالب زير ايمان ميآورد که قران کلام خدا است

چه رسد به افرادی که مسلمان هستند

 

جمله ”بسم الله الرحمن الرحيم“ 19 حرف  است، و در آيه 74:30 سوره مدثر آمده است كه نگهبانان جهنم 19 فرشته هستند

و هر كس كه بگويد قرآن سخن انسان است خداوند او را وارد جهنمی ميكند كه 19 فرشته نگهبان آن هستند.

 ما ميدانيم که عدد 19 عدد اول  ( prime number ) است. عدد اول عددی است كه فقط بر خودش و بر يك قابل تقسيم باشد.

افراد مختلفی در گذشته و حال سعی کرده اند که به رمزهای معجزات رياضی قرآن پی ببرند.

در گذشته، يکی از اين افراد پيگيری های زيادی در اين مورد انجام داد و به موفقيت های زيادی "در اين مورد" رسيد.

در سالهای اخيرآقای كورش جم ‌نشان كه در زمان حاضر در تهران زندگی ميكند با يك ماشين حساب كوچك به نتيجه‌ای رسيد

كه شما ميتوانيد آن را امتحان كنيد. او شماره هر سوره را با تعداد آيات آن بصورت زير جمع كرد:

ادامه در ادامه مطلب

منبع:www.Quran-farsi.net



:: موضوعات مرتبط: علمي , جالب , ,
:: برچسب‌ها: قرآن , معجزات قرآن , معجزه قرآن , معجزه ی ریاضی قرآن , معجزه رياضی ”بسم الله الرحمن الرحيم“ , ,
:: بازدید از این مطلب : 21787
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 تير 1392 | نظرات ()